טוען...

תיקייה שילוב ערכים, מעורבות ורלבנטיות בהוראה

תכנית הלימודים המותאמת בביולוגיה בדגש ערכים (2018) -  מידע על היבטים ערכיים הבאים לידי ביטוי בנושאי הלימוד השונים, והצעות לפעילויות כולל הפניות אל מקורות מידע. מאתר הפיקוח על הוראת הביולוגיה.

 

מסמך לגרש או לקבל: גישה חדשה ביחס למהגרים של הטבע (2018) נפוץ

עיבוד כתבה מעתון יומי: אפרת הנדלסמן

הכתבה מציגה גישה חדשה ביחס למינים פולשים - שמירת טבע בחמלה, ומלווה בשאלות.

אקולוגיה>דפי עבודה, טעימות מדע, שילוב ערכים, מעורבות ורלבנטיות (עמ,ר) בהוראה, עומר, סילוק מינים פולשים, הגירה, מערכות אקולוגיות, ערכים, מין מהגר / פולש. 

מסמך מגוון שאלות חזרה, מבוססות על קטעי קריאה קצרים (2018) נפוץ

אפרת הנדלסמן

שישה קטעים קצרים מלווים בשאלות במגוון נושאים. חלק מהנושאים מכילים שאלות עמ"ר.
- האבולוציה של הלקטאז -  לקטוז, לקטאז, גן, ייצור לקטאז, בקרת ביטוי גנים
- צבי ים באי הרון – הטלת ביצים בחול, הצפה כגורם משפיע על אחוזי בקיעת ביצים, השפעת האדם
- כוכב הים הקוצני באוסטרליה – אוכלוסיית האלמוגים, תרכובות חנקן ושגשוג פיטופלנקטון, השפעת פעילות האדם על מערכת אקולוגית, מארג מזון,
- הלבנת אלמוגים – השפעת האדם על הלבנת האלמוגים, גזי חממה, התמוססות CO2  ושינוי PH המים, ברירה מלאכותית
- זיהוי יחסי גומלין – פרפר כחליל הגליל ונמלים מן הסוג לבובית ; שמרי אפיה, פירות, צרעות.
- אוכלוסיית חלזונות בטאייואן – כיוון פיתול הקונכייה, נחשים (טורפי החלזונות), התאמות, גודל אוכלוסית החלזונות.
 אקולוגיה, ביולוגיה של האדם,  עומר
. ביולוגיה של האדם, אקולוגיה>מבחנים ושאלות, שילוב ערכים, מעורבות ורלבנטיות בהוראה, עומר 

 

מסמך מחלת אטקסיה טלנגיאקטזיה כדוגמה לחקר מחלות נדירות (2018) נפוץ

ד"ר דורית גרנות, במסגרת פרויקט: פריצות דרך בביולוגיה ב- 70 שנות המדינה

פעילות המבוססת על שאלת עמ"ר בנושא של פיתוח טיפולים למחלות נדירות (מחלות יתום).

התא– מבנה ותפקוד >דפי פעילות, אסטרטגיות הוראה>עומר, פרופ' יוסף שילה, מחלות יתום, שיקולים בתהליך של פיתוח תרופות.

default מידעון חממה הפדגוגית על שאלות עמ"ר ועוד (2017 ) נפוץ

מידעון smore של החממה הפדגוגית

במידעון חוברת שאלות עומר במגוון רחב ביותר של תחומי דעת, להדגמה ולתרגול בכתה, קישור להרצאה קצרה על שאלות עמ"ר ויישומן בכתה, ועוד

מסמך מיפוי מחלוקת מדעית חברתית בנושא רבייה והפריה (2018) נפוץ

ערן זפרני

פעילות שעיקרה דילמה חברתית על רקע יישום של פיתוח מדעי טכנולוגי המאפשר הפריה תלת הורית. החלק הראשון של הפעילות הוא אישי, ומבוסס על קריאת מאמר וצפייה באיור סכמטי. החלק השני הוא קבוצתי. לתלמידים מוצגות כרטיסיות המייצגות 10 בעלי עניין במחלוקת המדוברת. התלמידים צריכים למפות את מערכות היחסים בין בעלי העניין המעורבים במחלוקת. הפעילות מסתיימת במליאה, כשכל קבוצה מציגה את מיפוי האינטרסים כפי שהיא הבינה אותם.

גוף האדם, הנדסה גנטית, דף עבודה, דילמה ערכית, מוסר, טיעון מדעי, שיח טיעוני, גיבוש עמדה אישית,  

pdf מצאתי גוזל נטוש, מה עושים? (2018) נפוץ

דף מידע מטעם רשות הטבע והגנים

האם מותר להחזיר גוזל נטוש לקן? מה עושים אם הגוזל פצוע? ומדוע לפעמים עדיף לא לעשות דבר?

שילוב ערכים, מעורבות ורלבנטיות בהוראה, התנהגות בעלי חיים, עמ"ר, עומר

מסמך מצגת שאלות עמ"ר נפוץ

המזכירות הפדגוגית, אגף מדעים

מצגת המתייחסת לשאלות עמ"ר בהקשר ללמידה משמעותית וכוללת הגדרות הערך/מעורבות/רלוונטיות בשאלות אלו. 
 
אסטרטגיות הוראה, שאלות עמ"ר

default על יחסי הגומלין בין תנים, שועלים ואנשים (2016) נפוץ

רשות הטבע והגנים, מחלקת החינוך

מצגת זאת, המהווה חלק ממערך שעור (להלן הקישור), מתקשרת לתכנים במערכות אקולוגיות, לחקר בשדה ולסוגיות אתיות.

מערך שיעור: סניטציה – חלון לקונפליקט ביחסי הגומלין בין האדם לטבע ולדרכי פעולה אחראיות כלפי הסביבה.

מערכות אקולוגיות, שיווי משקל אקולוגי, מחקר שדה, אחריות האדם לסביבה, מגוון ביולוגי

מסמך עמ"ר - קשור לחומר - מצגת מלווה להרצאה מתוקשבת (2018) נפוץ

מאשה צ'אושו, מצגת מלווה הרצאה במסגרת עדכון ידע פדגוגי

שילוב שאלות עמ"ר בבחינות הבגרות מזמן מצד המורים עיסוק בנושאים (בתכנית!) שמורים נמנעו מללמד, ובשאלות הדורשות חשיבה מסדר גבוה. מצד התלמיד הוא מגדיל

את המעורבות בחומר הנלמד.

שאלות עמ"ר, ערכים, דילמות, הכרעה בין חלופות, 

 

מסמך פעילות ביואתית בנושא הפריה חוץ גופית ואבחון גנטי טרום השרשתי (2010) נפוץ

אורית לם, מתוך עלון למורי הביולוגיה גליון 180
מאמר זה הוא שני בסידרת מאמרים בעלון מורי הביולוגיה. הצעה לשילוב ערכים (דילמוה ביואתית) בהוראת נושאים בביולוגיה.  דוגמא לפעילות סביב הדילמה בנושא הפריה חוץ גופית ואבחון תרום השרשתי, ומתאים לנושא ההעמקה הנדסה גנטית. 

התא, הנדסה גנטית, דילמה ביואתית, עומר, עמ"ר

pdf פעילות ביואתית סביב הדילמה של הנדסה גנטית בצמחים (2010) נפוץ

אורית לם, מתוך עלון למורי הביולוגיה גליון 181

מאמר זה הוא השלישי בסדרת מאמרים בעלון למורי הביולוגיה. מוצעת הצעה לשילוב פעילות ערכית (דילמה ביואתית) בהוראת נושאים בביולוגיה כמו אקולוגיה (מעורבות האדם בטבע), בנושא ההעמקה הנדסה גנטית, וכמו בנושא מבוא למתמחים התפתחות רביה והגנה בצמחים.

דילמות ביואתיות, עמר, עמ"ר, טיעון, מחסור במזון בעולם

pdf פעילות ביואתית סביב הדילמה של קביעת רגע המוות להוצאת איברים הנחוצים להשתלות (2009) נפוץ

אורית לם, מתוך עלון למורי הביולוגיה, גליון 179

הצעה לשילוב פעילות ערכית (דילמה ביואתיות) בהוראת נושא הביולוגיה של האדם בדגש הומיאוסטזיס סביב הדילמה של קביעת רגע המוות להוצאת איברים הנחוצים להשתלות.

להורדה כקובץ וורד

עלון 179, עמר, עמ"ר , טיעון דילמה ביואתית

מסמך פרלמנט נוער ירושלמי - ביואתיקה במחקר מוח (2019)

סיכמה: מיכל מנדלוביץ
בכתבה מוצגות סוגיות ביואתיות בשלושה נושאים הקשורים למחקר מוח עכשווי: קריאת מחשבות תוך הבנת פעילות המוח, ממשק אדם מכונה, אבחון גנטי של מחלות נוירודגנרטיביות.
אסטרטגיות הוראה>שילוב ערכים, מעורבות רלבנטיות בהוראה (עמ"ר), אתיקה, מוסר, הוראה/הערכה חלופית.

 

default קדחת האור המערבי (2018) נפוץ

רחלי ווקס, זווית - סוכנות ידיעות למדע וסביבה

מחקר חדש החוףף את הקשר האפשרי בין שימוש יתר בתאורה מלאכותית לבין התפרצות מגיפות כגון קדחת הנילוס המערבי.

אקולוגיה, הביולוגיה של האדם, מיקרואורגניזמים >מאמרים וכתבות, אסטרטגיות הוראה>עמ"ר, אקטואליה, זיהום אור, תאורת לילה וירוס, פונדקאי, דרור

מסמך שאלות עמ"ר (ערך, מעורבות ורלוונטיות) בהוראת הביולוגיה (2016) נפוץ

רותי מנדלוביץ, ד"ר אירית שדה
מהן שאלות עמ"ר?
אלו הן שאלות המושתתות על שלושה עקרונות ללמידה משמעותית : ערך, מעורבות, רלוונטיות. 
המלצת המזכירות הפדגוגית היא לכלול שאלות כאלו, אשר מעודדות חשיבה מעמיקה, הן בתהליך הלמידה והן בבחינות הבגרות.
באגרת המזכירות הפדגוגית ניתן למצוא מידע נוסף בנושא, וכן דוגמאות לשאלות עמ"ר בביולוגיה (ואף בתחומי דעת נוספים).
בקובץ הנוכחי ניתן למצוא שאלות עמ"ר בנושאי ליבה בביולוגיה.

 

pdf שאלות עמ"ר - התאמת שאלות הבגרות למטרות הלמידה - חלק א (2016) נפוץ

המזכירות הפדגוגית, אגף מדעים

מאמר העוסק בשאלות עמ"ר ובו מוצגים העקרונות המנחים לשאלות חשיבה ועֹמ"ר

 אסטרטגיות הוראה, שאלות עמ"ר

pdf שאלות עמ"ר - התאמת שאלות הבגרות למטרות הלמידה - חלק ב (2016) נפוץ

המזכירות הפדגוגית, אגף מדעים

מאמר העוסק בשאלות עמ"ר וכולל הבהרה מדוייקת של מהו "ערך" בהקשר של המבחנים, מהי "מעורבות" ומהי "רלוונטיות"- והדגמה של דגמי פתיחת שאלה אפשריים לכל אחד מהתחומים.

 אסטרטגיות הוראה, שאלות עמ"ר

default שאלות עמ"ר ויישומן בכיתה - הרצאה קצרה (2017) נפוץ

מאת ד"ר משה וינשטוק, יו"ר החממה הפדגוגית

הרצאה קצרה על הקשר בין למידה משמעותית ושאלות עמ"ר (ערכים, מעורבות, רלבנטיות). 

מסמך שילוב היבטים ביואתיים בהוראת הביולוגיה (2009) נפוץ

פיתוח וכתיבה: עליזה חדד
עיבוד ועריכה: רחל נוסינוביץ ; עריכה מדעית: ד"ר דבורה לנג

יחידת הוראה הבנויה באופן מודולרי. בכל פרק משולבים העקרונות המרכזיים בתורת המוסר הנחוצים לדיונים בו, והרחבה של חלק מהעקרונות, כך שמורה שבוחר ללמד את היחידה בשלמותה מעמיק את הידע של התלמידים בתחום הדילמות המוסריות ומעצים את יכולותיו בהקשר של הדיון המוסרי ולא רק חוזר ומתרגל את אותם הדברים בנושאים שונים. המבוא הוא חלק חשוב גם אם בוחרים לעסוק רק בחלק מהפעילויות.
בדפים למורה של כל פרק מוצגים תכנים מסייעים בתחום המוסרי או המדעי (בהתאם לנושא) וכן הפניות למקורות מידע נוספים התואמים את נושא הדיון. 
בדפים לתלמיד של כל פרק רצף הפעילויות הבנוי באופן שהוא מקנה לתלמיד את הידע ואת הכלים הדרושים לו לדיון המוסרי. בפעילות האחרונה בכל פרק יש דיון בדילמה ביואתית והדרך לדיון מובנית בפעילות. 
הדיון בדילמה מזמן יישום של החלק התיאורטי שנלמד בפעילויות הראשונות של כל פרק. הדיונים מתנהלים כמשחק תפקידים, משפט ציבורי או בקבוצות קטנות.

להלן קישורים לפרקי העבודה של היחידה:  

מבוא (מומלץ לקרוא) - יש ללחוץ על כפתור "להורדה"שלמעלה משמאל.

פרק 1: מזון למחשבה – יבולים מהונדסים

פרק 2: שימור או פיתוח

פרק 3: שימוש בבעלי חיים לצרכי האדם

אתיקה, ביואתיקה,  דילמה / שאלה מוסרית, הנמקה מוסרית, טיעון, טענה, נימוק, נימוק ערכי, נימוק מבוסס על ידע מדעי, ערך פנימי, ערך שימושי, תורת המוסר, תורת התועלתנות, תורת הציווי המוחלט.

pdf תנו לנו לדעת - ההכרעה על חוקיות הסם קנאביס תלויה במחקר (2018) נפוץ

עיבוד מאמר: גילת בריל

מאמר דעה העוסק בדילמה האם להפוך את הקנאביס לסם חוקי לעישון ולמסחר. המאמר מפרט יתרונות ונזקים אפשריים של שימוש בסם, וקורא להפיכת המחקר על הסם לחוקי.

עלון המורים שמורת טבע 195, אסטרטגיות הוראה>ערכים מעורבות ורלבנטיות בהוראה, קנאביס, לגליזציה של סמים, מריחואנה, וויד