רציונל לכדאיות ה'השקעה' בהוראה מפורשת של מיומנויות החשיבה הנדרשות בקריאת טקסטים בכלל וטקסטים מדעיים בפרט.
מיומנויות הוראה, קריאת קטעי מחקר, תחנות תרגול.
כשאנו מתבקשים להשיב על שאלות, עלינו להבין בדיוק מה מבקשים מאתנו.לשם כך יש לזהות את החלקים המרכיבים את השאלה: מילות שאלה ומילות הוראה ולהבחין במשמעויות השונות של מילים אלה.
פעילות הטרום קריאה נועדה לסייע לקורא להפיק מהרובד הגלוי של הטקסט את המירב ולהביאו לקריאה מתוכננת ויעילה של הטקסט השלם. פעילות זאת נעשית תוך כדי סקירה מהירה אך שיטתית של חלקי הטקסט השונים.
לעיתים הטקסט המדעי המילולי הוא קשה ומורכב. עיבוד מחדש של המידע בקטע יכול לסייע להבנתו ולהביא ללמידה משמעותית.תרשים זרימה הוא דרך לעיבוד מחדש של מידע ומתאים למשל לתיאור תהליך רב שלבי או לתיאור מהלך של מחקר.
דף עזר העוסק בהנחיות להפקת מידע מגרפים ומטבלאות פשוטים - מה ניתן ללמוד מקריאת הכותרת הראשית, מקריאת שמות הצירים (בגרף) או משמות העמודות והשורות (בטבלאות).
דף עזר העוסק בניתוח מידע מגרפים ומטבלאות מורכבים, כולל השוואת נתונים.
כאשר הטקסט המדעי מתאר ניסוי על כל מאפייניו נוח "להכניסו לתבנית" מוכרת וקבועה. תבנית כזאת אנו מכנים מארגן חשיבה גרפי. בתבנית זו ניתן להשתמש גם כאשר נדרשים לתכנן ניסוי.