טוען...

תיקייה מבוא כללי ודפי עזר להוראת קטעי מחקר

מסמכים

מסמך א. מבוא לתחנות תרגול להוראת קטעי מחקר נפוץ

רציונל לכדאיות ה'השקעה' בהוראה מפורשת של מיומנויות החשיבה הנדרשות בקריאת טקסטים בכלל וטקסטים מדעיים בפרט.

מיומנויות הוראה, קריאת קטעי מחקר, תחנות תרגול.

מסמך דף עזר 1 – פיצוח השאלות או: כיצד להבין שאלות נפוץ

כשאנו מתבקשים להשיב על שאלות, עלינו להבין בדיוק מה מבקשים מאתנו.
לשם כך יש לזהות את החלקים המרכיבים את השאלה: מילות שאלה ומילות הוראה ולהבחין במשמעויות השונות של מילים אלה.

מסמך דף עזר 2 - הפקת מידע בפעילות טרום קריאה נפוץ

פעילות הטרום קריאה נועדה לסייע לקורא להפיק מהרובד הגלוי של הטקסט את המירב ולהביאו לקריאה מתוכננת ויעילה של הטקסט השלם. פעילות זאת נעשית תוך כדי סקירה מהירה אך שיטתית של חלקי הטקסט השונים.

מסמך דף עזר 3 - המרה של טקסט מילולי לתרשים זרימה נפוץ

לעיתים הטקסט המדעי המילולי הוא קשה ומורכב. עיבוד מחדש של המידע בקטע יכול לסייע להבנתו ולהביא ללמידה משמעותית.
תרשים זרימה הוא דרך לעיבוד מחדש של מידע ומתאים למשל לתיאור תהליך רב שלבי או לתיאור מהלך של מחקר.

מסמך דף עזר 4 – הפקת מידע מגרפים, טבלאות ותרשימים פשוטים נפוץ

דף עזר העוסק בהנחיות להפקת מידע מגרפים ומטבלאות פשוטים - מה ניתן ללמוד מקריאת הכותרת הראשית, מקריאת שמות הצירים (בגרף) או משמות העמודות והשורות (בטבלאות).

מסמך דף עזר 5: הפקת מידע מטבלאות ומגרפים מורכבים (השוואת נתונים) נפוץ

דף עזר העוסק בניתוח מידע מגרפים ומטבלאות מורכבים, כולל השוואת נתונים. 

 

מסמך דף עזר 6 - המרת תיאור מילולי של מחקר לתבנית סכמטית של ניסוי מדעי נפוץ

כאשר הטקסט המדעי מתאר ניסוי על כל מאפייניו נוח "להכניסו לתבנית" מוכרת וקבועה. תבנית כזאת אנו מכנים מארגן חשיבה גרפי. בתבנית זו ניתן להשתמש גם כאשר נדרשים לתכנן ניסוי.