טוען...

תיקייה סדנאות ממורה למורה

video (2018) הסרטון - מדענים מספרים נפוץ

לקט מקוצר מתוך סרטונים עם מדענים שתגליותיהם היוו פריצות דרך ביולוגיות. הסרטון מתאים בין השאר לקידום המגמה.

pdf בורחים מהמעבדה - פיתוח חדרי בריחה ככלי פדגוגי להוראה (2018) נפוץ

מורן פרבר, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

חדר בריחה (Escape room) הוא משחק בו אנשים ננעלים בחדר ביחד עם משתתפים אחרים וצריכים להשתמש בחפצים וחומרים שונים הנמצאים בחדר כדי לפתור סדרה של חידות, למצוא רמזים, לפענח צופנים ולהימלט מהחדר בזמן מוגבל, לרוב כ-60 דקות.
החדר שתואר בסדנה מבוסס על ידע קודם במערכות גוף האדם: הובלה, חיסון, עיכול והפרשה וכן על מנגנוני הומיאוסטזיס כגון ויסות רמות סוכר.

בסדנה זו הוצגה הפעילות בחדר הבריחה, התובנות מהפעילות בחדר, חוויות התלמידים, והיתרונות הפדגוגיים שיש בשימוש בחדרי בריחה בהוראת הביולוגיה.

חדר הבריחה מותאם לכיתות י' לקבוצות של עד 20 איש.הוא מבוסס על חומרים ניידים, מה שמאפשר למורים שונים ממקומות שונים בארץ להזמין את הפעילות ולבצע אותה בכיתתם.

ניתן להרשם להשאלת חדר הבריחה של שכבת י בקישור הבא: 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeTUvEXg8PI0fnLF6CWjZyV9dXBPPi6yFzKOp3hkIMVCjdbNQ/viewform

 

 

מסמך ביולוגיה חוקרת - תכנית ייחודית ל5 י"ל בביולוגיה (2018) נפוץ

ד"ר עומר חורש, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

ביולוגיה חוקרת הנה תכנית לימודים ייחודית באישור משרד החינוך, המופעלת זו השנה הראשונה בתיכון הראשונים בהרצליה. התכנית מעניקה לתלמיד 5 יחידות ביולוגיה, ללא היבחנות בבחינת בגרות חיצונית. התכנית מתמקדת בארבעה נושאי על בביולוגיה - אבולוציה, ביולוגיה התפתחותית, ביוטכנולוגיה ומעורבות האדם בטבע. בתוך נושאי העל יש חופש בחירה לתלמיד להעמיק בנושאים בכל רמות הארגון, החל ברמה המולקולרית, דרך סוגיות הקשורות בגוף האדם וכלה ברמת הביוספרה, על פי נטיותיו ובהנחיית המורה. הלמידה נעשית ברובה באמצעות ניתוח מאמרים מדעיים בתחומים הנזכרים, למידת נושאים בסיסיים ורעיונות מרכזיים בביולוגיה מתוך צפייה בתופעות המובילות לחקר אישי והקניית דרכי חשיבה ומיומנויות חקר באמצעות עריכת עבודת חקר מקיפה. בסדנה הוצגו פעילויות ייחודיות שפותחו במסגרת התכנית ויישום פעילויות אלה גם בתכנית הלימודים הרגילה.

מסמך הערכה מעצבת - לא רק לתלמידים (2018) נפוץ

יובל פרץ-הלחמי, אנדראה הלוי, ד"ר מאשה צאושו, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

ההשתלמות הבית ספרית היא חובה למורים המועסקים במסגרת "עוז לתמורה". עם זאת, החל משנה זו ניתנה להנהלת בית הספר גמישות פדגוגית. במסגרת זו קיימנו מפגשים של צוות הביולוגיה שעסקו בסוגיות ייחודיות הקשורות להוראת המקצוע ולחניכת מורה חדש בצוות, בהנחיית המדריכה המחוזית.
בכנס הצגנו את המסגרת הארגונית שאפשרה מפגשים אלה, את התכנים בהם עסקנו במהלכם, את תרומתם בהיבטים השונים של עבודתנו, ואת תכניותינו לשיפורם בעתיד.

pdf למידה מבוססת פרויקטים סביב פריצות דרך ביולוגיות בישראל (2018) נפוץ

אלה סופר גורג'י, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

יש לנו במה להתגאות במדינה שלנו! בשבעים שנותיה, ישראל התפתחה בתחומים רבים, ביניהם גם בביולוגיה. בסדנה שיתפתי את הנוכחים בתהליך המיוחד שעברתי עם תלמידיי בדרך לגלות מהי, בעיניהם, פריצת הדרך הביולוגית המשמעותית ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל.
שיתפתי בתהליך הלמידה (שלי ושלהם), בכלים בהם השתמשנו, בתוצרים המדהימים שלהם ובתחרות הצמודה שהתקיימה בין התלמידים המנסים לשכנע את כולם - מדוע פריצת הדרך שהם בחרו היא פריצת השבעים. PBL

מסמך מי אמר עמר ולא קיבל? – שילוב עמ"ר בהוראת הביולוגיה (2018) נפוץ

יוסי לבנון וד"ר מאשה צאושו, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

שאלות עמר מזמנות דיון ערכי, ומעודדות מעורבות ומוטיבציה. מתי להשתמש? כיצד? הצעות מגניבות, והיכרות עם חומרים ומאגרי מידע.  התייחסות לערכים, מעורבות ורלוונטיות (עמ"ר) מזמנת סוגיות המובילות לדיונים מרתקים והכרעות ערכיות ומעוררות מוטיבציה בקרב התלמידים.
כיצד ניתן לייצר,  לתרגל ולשלב סוגיות ושאלות עומר רלוונטיות ועדכניות במהלך הלמידה? כדוגמה, נציג את האפשרות בשימוש מאגר הפרסומים של "בוקר טוב ביולוגי". כמו כן, נציג את המאגר חדש של הקטעים באתר מורי הביולוגיה, שאלות תרגול, ואת הדרך לשלב חומרים אלה תוך זיקה למועדים רלוונטיים במהלך השנה.

pdf מעבדה באבולוציה – הפשטת עקרונות האבולוציה לתלמידים (2018) נפוץ

מוטי אשר, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

כיצד ניתן להסביר את המגוון העצום של יצורים על פני כדור הארץ (ברירה טבעית, שונות גנטית, ״המותאם שורד״)?
כיצד ניתן ״להאיר״ את עקרונות הברירה הטבעית בפני תלמידים המחזיקים בתפיסות שגויות (שונות גנטית)?
האם ניתן להמחיש את מנגנון הברירה הטבעית המבוסס על תהליך אבולוציוני ארוך בו המותאם ביותר שורד?
התנסות מעשית במעבדה מהווה אבן יסוד להבנת מנגנוני האבולוציה השונים ועשויה ליצור שינוי בתפיסות חלופיות בקרב תלמידים. מחקרים אשר בדקו את מידת ההבנה של מנגנון הברירה הטבעית, בקרב תלמידי תיכון ואוניברסיטה הראו מידה רבה של תפיסות שגויות בנושא, אשר נפוצות בכל הגילאים וגם לאחר הוראת הנושא. מעבדה מעניינת ומגוונת זו יוצרת חוויה חיובית המלווה בהבנה משמעותית של החומר הנלמד.
בסדנה הוצגו כלים לביצוע מעבדה ייחודית, מעניינת ומגוונת, הממחישה את מנגנוני תורת האבולוציה השונים.

מסמך סרטוני מדע ופעילויות - מקור הוראה חדשני (2018) נפוץ

אילנה שיינין, ירדנה דוד, ד"ר חגית ניסן, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

 בחברת המידע בה אנו חיים קיימת גישה למידע וצריכת מידע באופן מהיר ויעיל גם בקרב תלמידים. חיפוש מידע מושכל וצריכת מידע אמין מצריכים מיומנויות עיבוד מידע ומיומנויות מסדר חשיבה גבוה, וחשוב שהתלמידים ירכשו מיומנויות כאלה בתהליכי הלמידה שלהם.
הפלטפורמה אותה הצגנו בכנס הינה אתר האינטרנט VOD " מדעי" המכיל מאגר של מאות סרטוני מדע מאתר מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. מטרת הסרטונים היא להנגיש מדע בצורה מעניינת וברורה לקהל הרחב ולאו דווקא לצרכי הוראה. שימוש בכלי דיגיטלי זה לצרכי הוראה יכול לתמוך במיומנויות שצוינו לעיל, ולשים אותן במרכז תהליך הלמידה.
כדי לעשות שימוש בסרטונים הללו לצרכי הוראה תייגנו את כל הסרטונים בהתאם לנושאים מתוכנית הלימודים במדעים לחטיבת ביניים ו/או חטיבה עליונה, או בהתאם למיומנויות למידה של המאה ה- 21 .
בנוסף למאגר הסרטונים, פיתחנו מגוון הצעות לפעילויות המתבססות על הסרטונים הללו לשימוש המורה בכיתה. כל הפעילויות מתבססות על צפייה בסרטון אחד לפחות,  משמשות לפתיחת נושא או סיכומו תוך למידה פעילה ועבודת צוות של התלמידים בכיתה, בניית ידע שיתופי וקישור של העקרונות המדעיים לחיי היומיום של התלמידים. חלק מהפעילויות מציעות למורה גם הערכה. חלופית. מאגר הפעילויות כולל גם סרטונים אינטראקטיביים המציגים שאלות ושכבות מידע נוספות במהלך הצפייה בסרטון.

מסמך עפים על גנטיקה - אתר עזר להוראת גנטיקה בדגש חקר (2018) נפוץ

ד"ר מיכל השכל-איטח, ד"ר גליה זר- כבוד, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

ההתקדמות המהירה במחקר בתחום הגנטיקה הובילה להבנה של המנגנונים המולקולריים העומדים בבסיסן של תופעות גנטיות רבות. מנגנונים אלו מהווים את הבסיס להבנה של נושאים גנטיים אשר מלווים את חיי היומיום, כגון מזון מהונדס גנטית, מחלות תורשתיות ובדיקות גנטיות. אולם, מחקרים הראו שרוב התלמידים נתקלים בקשיים רבים בתחום הזה ואינם מבינים מנגנונים גנטיים. הידע החלקי של התלמידים מקשה עליהם להבין כיצד גנים מובילים ליצירתה של תכונה וכיצד המנגנונים שלמדו מתחברים בצורה שתאפשר הסבר של תופעות גנטיות.
הסביבה הממוחשבת "עפים על גנטיקה" נבנתה על מנת לעזור לתלמידים להתגבר על קשיים אלו. הסביבה מתמקדת בקשיים בהבנת מנגנונים גנטיים, תפקידי חלבונים, רמות ארגון, עקרונות המיוזה ועוד.
בהרצאה סקרנו את הקשיים של תלמידים בתחום, והראנו כיצד הסביבה הממוחשבת עשויה לעזור בהתמודדות עם קשיים אלו ולתרום להבנה עמוקה יותר של תחום הגנטיקה.
גנטיקה, כלים דיגיטליים

מסמך קהילות לומדות של מורים, כחלק מההתפתחות המקצועית (2018) נפוץ

אייל נחום, עטי אנגלסמן, ד"ר ציפי פרנקו, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

קהילות למידה מקצועיות של מורים לביולוגיה יצאו לדרך כדי להניע שינוי חיובי בהוראה ובלמידה בתחום הוראת הביולוגיה תוך התמקדות בלמידת התלמידים. ב הרצאה זו נערכה היכרות והוצגה פעילות הקהילות ברחבי הארץ המונחות על ידי מורים מובילים ומנחים מחוזיים בחסות מכון ויצמן. הוצג התהליך שהקהילה עברה - בבניית חזון משותף, ביסוס נורמות וערכים משותפים, הצגת דרכי העבודה, שיתופי פעולה עם דגש על למידת התלמידים, חשיבה יצירתית משותפת, ופינת ביוטיפ! (טיפים להוראה מיטבית), הרחבת זוויות הראייה של המורים על התלמידים ועל ההוראה,  בניית אמון, כבוד הדדי עם המון תמיכה והכל תוך כדי שקיפות, דיאלוג רפלקטיבי וחשיבה ביקורתית. הקהילות פתוחות להרשמה לקראת השנה החדשה.

pdf שילוב פילוסופיה של המדע בשעורי מדעים, כחלק מהוראה בדרך החקר (2018) נפוץ

ניצן מי-טל, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

מדעי הטבע מבוססים על שלושה אופני התייחסות יסודיים: ״תצפיות״, ״הכללה״ ו״היסקים״. מכאן שכל הסבר מדעי שלם אמור לשקף את שלושת אופני ההתייחסות הנ״ל, ואת מלוא המורכבות של התהליך המדעי העומד מאחוריו. אולם לעיתים קרובות כאשר תלמיד נדרש לספק הסבר ונימוק לתשובתו, הוא יבחר לרוב רק באחד מאופני ההתייחסות הנ״ל על מנת לעמוד בדרישה הפורמאלית של מתן הסבר, גם אם הסבר זה מותיר את השומע בהרגשה שהתשובה אינה מספקת. תשובה כזו, גם אם אינה שגויה, אין להחשיבה כנכונה.
בדיון בכנס נבהיר כיצד ניתן ליצור בכיתה קהילה חושבת וחוקרת באמצעות שילוב הוראת הפילוסופיה של המדע.
מיומנויות חקר

מסמך שימוש בתצלומים ככלי בלמידה (2018) נפוץ

דלית טורובצקי, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ח

בסדנה הוצגו שילובים של צילום ככלי למידה ובניה של תחרויות בנושאים מגוונים בין אם בתוך או מחוץ לבית ספר, כדוגמה תחרות "אדם וים". דלית מרכזת 6 שנים את נושא הצילום בתחרות והציגה את הדרך בה בה היא התחילה ולאן זה הגיע. בנוסף הוצגה למשתתפים תחרות אקולוגית בבית הספר בנושא יחסי גומלין ותופעות ביולוגיות. בסדנה הוצגו רעיונות נוספים לשימוש בצילום כדרך נוספת להוראת נושאים שונים בביולוגיה.