טוען...

תיקייה עלון 190 - 2015 האבולוציה והוראתה

pdf 190 הגליון המלא (2015) נפוץ

גיליון זה המוקדש לנושא האבולוציה והוראתה.

המסמך מאפשר דפדוף בגיליון כולו.

לתיאום הסדרי נגישות, ניתן לפנות ל - [email protected]

 

pdf אבולוציה כאן ועכשיו (2015) נפוץ

גילת בריל: ראיון עם פרופ׳ צחי פלפל

פרופ‘ צחי פלפל הוא חוקר אבולוציה אשר מיישם שיטות מולקולריות וחישוביות המאפשרות לבצע ניסויים בתהליכי אבולוציה. לדבריו, אבולוציה מתרחשת ממש לנגד עינינו, ולא רק במעבדה.

אבולוציה, עלון 190

pdf אבולוציה ניסויית (2015) נפוץ

עיבוד מאמר: גילת בריל

אבולוציה ניסויית היא גישה המאפשרת לעקוב אחר תהליכי אבולוציה בתנאים מבוקרים במעבדה. בניסויים המתמקדים בהצטברות מוטציות, החוקרים משתמשים כיום בשיטות לריצוף גנום שלם של אורגניזמים, המסייעות להם להתחקות אחר השינויים הגנטיים החלים באוכלוסיית הניסוי ולענות על שאלות באבולוציה בדרך חדשה.
עלון 190, אבולוציה, מאמרים וכתבות, ריצרד לנסקי, אבולוציה של התאמה, לחץ ברירה, ברירה מסדר שני, הפרעה שבטית.

pdf הַילכו דרווין ולמארק יחדיו? (2015) נפוץ

עיבוד מאמר: גילת בריל

בשנים האחרונות התגלו מערכות ביולוגיות המתפתחות ומשתנות על פי עקרונות דומים לתאוריית ההתפתחות של למארק. האם ייתכן שאבולוציה היא דרוויניסטית ולמארקיסטית? במאמר תקראו על המאפיינים של מנגנון התפתחות המינים שהציג למארק, מעבר גנים אופקי, מוטגנזה כתוצאה מעקה, ופתרון הסתירה בין דרווין ולמארק. בנוסף תקראו על מערכת קריספר שהתגלתה בחיידקים להגנה בפני בקטריופאגים, ואשר פועלת על פי עקרונות למארק.
קישור לפעילות על סמך המאמר

אבולוציה, דארווין, למארק, עלון 190

pdf הוראת האבולוציה בגישה הרב תחומית (2015) נפוץ

יהודית אמיר

הוראת אבולוציה מאפשרת שינוי מתפיסת המדע כאמת מוחלטת לתפיסתו כמהות משתנה, פיתוח חשיבה ביקורתית והבנת תהליך החקר המדעי, תוך דיון בסוגיה מהי תאוריה מדעית.
ההוראה בגישה רב-תחומית לוותה בדוגמאות מתחומי האקולוגיה, הפיזיולוגיה, האנטומיה, והתנהגות בעלי החיים. במהלכה נעשה שימוש באתרי אינטרנט, בסרטים ובפעילויות כגון בניית אילן פילוגנטי, המסייעות בהפנמת החומר. כמו כן שולבו בהוראה דוגמאות ממחקרים על תופעות בישראל, בוצעו ניסויי מעבדה המשחזרים את ניסויי דרווין ונותחו כתבים היסטוריים מקוריים המאירים את תכונותיו כמדען.

אבולוציה, רצפי הוראה, עלון 190, הצוואר הארוך של הג‘ירף, אבולוציה סימפטרית, מוטציות בגנים של בקרה

pdf מדוע תכונות נעלמות? (2015) נפוץ

עיבוד על פי מאמר: גילת בריל

המאמר מתמקד בקשיים במציאת הסבר מתאים לאובדן תכונות. רעיון הברירה הטבעית מנסה להסביר הופעה של תכונות חדשות במרוצת האבולוציה של המינים. אך מה בדבר אובדן תכונות? המחקר המתואר להלן מראה שלדרווין, וכן לביולוגים בימינו, קשה יותר לגייס את רעיון הברירה הטבעית במקרים של אובדן תכונה, ובמקומו מגויסים הסברים המזכירים את התאוריה של למארק.

עלון 190, אבולוציה, אבדן תכונות

pdf מותר להוציא ניידים (2015) נפוץ

אפליקציות ואתרים בנושא אבולוציה.

עלון 191