טוען...

תיקייה עלון 185 - 2012

pdf איך נולד כנס? (2012) נפוץ

כנס תלמידים בנושא מדעי הסביבה הכולל תחרות עבודות חקר.

עלון 185,   להורדה כקובץ וורד

pdf הוראה מפורשת של הקשרים בין רמות הארגון (קשרי מיקרו-מאקרו) כדרך לפיתוח הבנה ביולוגית משמעותית (2012) נפוץ

אורה בר

תופעות מַקרוסקופיות ביצור הרב-תאי נובעות מתהליכים המתרחשים ברמות המיקרו, דהיינו הרמה התאית והמולקולרית, ומשפיעות עליהן. הבנת מכלול זה ואיחודו לתמונה שלמה חיונית להבנה ביולוגית משמעותית. ממחקרים עולה, שקישור בין רמות מיקרו והמאקרו הוא בעייתי וקשה עבור התלמידים. קשיים אלו נמצאו במקומות שונים בעולם וברמות השכלה שונות, ואפילו בקרב סטודנטים ומורים. המאמר מציג המלצות לדרך הוראה שתיתן מענה לקשיים ביצירת קשרי מיקרו-מאקרו בהבניית תמונה כוללת אצל התלמידים, ותסייע ללמידה משמעותית.

עלון 185,   להורדה כקובץ וורד

pdf המחשת עיקרון הגדלת שטח הפנים יחסית לנפח ביצורים חיים (2012) נפוץ

מירה מרדכי, ענת לשץ

עיקרון הגדלת שטח הפנים ביחס לנפח מהווה אחד העקרונות המרכזיים בביולוגיה. עיקרון זה נלמד במסגרת נושאים שונים בביולוגיה: אקולוגיה, מערכות בגוף האדם, התא ועוד. ניסינו להביא לידי ביטוי דרך להורות עיקרון זה תוך שילוב של בניית דגם או מצגת כאמצעי הוראה וכאמצעי להערכת הלמידה בדרך חלופית.

עלון 185,   להורדה כקובץ וורד

pdf השפעת יישום קומפוסט על המבנה והתפקוד של אוכלוסיות מיקרואורגניזמים בקרקע ויעילותו בדיכוי מחלות צמחים (2012) נפוץ

מדי קן

לקומפוסט תפקיד בהזנת צמחים, הקומפוסט מעלה את זמינות הנוטריינטים לצמח. כאשר מיישמים קומפוסט, עולה אחוז החומר האורגני בקרקע, המשנה את המבנה התלכידי של החלקיקים בקרקע, ומשפיע על נקבוביות הקרקע, לכן יישום קומפוסט מגדיל את תאחיזת המים של הקרקע. הקומפוסט משפר את ניקוז המים בקרקע. להוספת קומפוסט, השפעה חיובית על חילוף גזים ועל חדירת חמצן לבית השורשים ויתרון חשוב נוסף ליישום קומפוסט הוא דיכוי מחלות המועברות בקרקע.

עלון 185,   להורדה כקובץ וורד

pdf להקשיב לקול התלמיד: שילוב שאלות תלמידים בתכנית הלימודים כמשאב להגברת העניין בשיעורי הביולוגיה (2012) נפוץ

גלית חגי, אילת ברעם-צברי

בקהילה המדעית והחינוכית הוקדשה מחשבה רבה לשאלה מה אנשים צריכים לדעת בנושאים מדעיים. לעומת זאת לשאלה מה אנשים מעוניינים לדעת בנושאים מדעיים, הוקדשה תשומת לב מועטה יחסית. למרות מאמצי המורים ומפתחי תוכניות הלימודים, חלקים נכבדים מתוכנית הלימודים אינם מצליחים לעורר עניין ואתגר. פער זה יוצר לעיתים תחושה של למידה מתוך הכרח ולא מתוך עניין ומוטיבציה. שילוב מובנה ומתוכנן של תחומי העניין של התלמידים בהוראה עשוי להיות אחד הפתרונות לבעיה זו.

עלון 185, להורדה כקובץ וורד