טוען...

תיקייה חדשות מהמרכז הארצי

מסמך (2020) מילון מונחים בעברית, ערבית ואנגלית נפוץ

(2020) מילון מונחים בעברית, ערבית ואנגלית

צוות הפיקוח על הוראת הביולוגיה הכין עבור מורי תחום הדעת, מילון מונחים בביולוגיה, מתורגם לאנגלית וערבית, מתוך תוכנית הלימודים.

מונחים בעברית שיש להם מילים נרדפות מופיעים מספר פעמים על פי מיקומם בסדר א-ב. המונחים בערבית הם המחייבים את הכותבים והמתרגמים לערבית.  נשמח לקבל הערות, השלמות ותיקונים למפקחים והממונים על תוכניות הלימודים:

ד"ר עווני ג'בארה, מפקח על תוכנית הלימודים וחומרי למידה למגזר הערבי, אגף מדעים. ד"ר רוחמה ארנברג ממונה על תוכניות הלימודים באגף מדעים

pdf השתלמות בביולוגיה: ללמד אבולוציה - למה ואיך? נפוץ

השתלמות בביולוגיה: ללמד אבולוציה - למה ואיך?

אנו שמחים להזמינכם להשתלמות  –  ללמד אבולוציה - למה ואיך?

בהשתלמות נעסוק בחשיבות הוראת האבולוציה, תוך התמקדות בשלושה נושאים עיקריים -נעסוק בחשיבות הוראת האבולוציה, תוך התמקדות בשלושה נושאים עיקריים -מנגנונים אבולוציוניים, אבולוציה של האדם והקשר בין אבולוציה ואמונה דתית.בכל אחד מהנושאים תתקיים הרצאה של מומחה בתחום, וכן סדנא העוסקת בהוראת הנושאבשיטות מגוונות וחדשניות.

גמול30 שעות + ציון 

פרטים נוספים בקובץ המצורף

default מדע או חיים - ביולוגיה בגטו ורשה

מערך שיעור למורה - מדע או חיים? הוכן על ידי צוות יד ושם 
שיעור זה עוסק בתפקידה של הביולוגיה במאבקם של חוקרים יהודיים בגטו ורשה על שמירת צלם האדם.
מטרות השיעור:
א. עיסוק בזיכרון השואה- רבים מהנספים שהשאירו אחריהם צוואה או מכתב ביקשו שנזכור אותם ואת שאירע להם. עצם העיסוק בסיפורים שלהם וחילוץ תווי פניהם הוא קיום צוואתם.
ב. דיון בנושא הערך המוסף שיש ללימודים ולמחקר ביולוגי עבור הלומד והחוקר. הדגמה עד כמה עיסוק מדעי יכול לבנות קומה באישיותו המוסרית/ ערכית של הלומד ולהוות עבורו מקור השראה.

הקדמה למורה:
כל יהודי בוגר נכנס לשואה עם עולמו הפנימי הייחודי לו: דרך החשיבה הייחודית לו, אמונות דעות ותחום עיסוק. פעמים רבות לאפיונים אלו הייתה השפעה על אופן ההתמודדות של אותו אדם עם המצב הקשה אליו נקלע .
במרכז השיעור נעמיד את השיח החינוכי בשאלות אותם נעלה בהתייחס למידע שנחשוף בפני התלמידים - שאלות של זהות אישית ומקצועית ודילמות מוסריות.

למצגת זו מצורף מערך שיעור ייחודי מטעם יד ושם. 

pdf מכתב למנהלים - היערכות לשנת הלימודים תשפ"א במעבדות המדעים נפוץ

מכתב למנהלים - היערכות לשנת הלימודים תשפ"א במעבדות המדעים. 

pdf מערך הסברה היום העולמי לשמירת בתי גידול מימיים ושפעת העופות

מערך הסברה היום העולמי לשמירת בתי גידול מימיים ושפעת העופות

בחודש זה, פברואר 2022, מציינים ברחבי העולם את "היום העולמי לשמירה על בתי גידול מימיים"

בתאריך בו נחתמה אמנת רמסר (Ramsar) בעיר רמסר שבאירן בשנת 1971. זוהי אמנה היסטורית, והיא מייצגת מאמץ עולמי לשמור על מערכות אקולוגיות מימיות (wetland) כלומר על בתי הגידול המימיים ועל המגוון הביולוגי בהם, ובייחוד על עופות המים. האמנה קוראת למדינות העולם לנהל בחוכמה את המשאבים הקיימים בבתי הגידול המימיים שבתחומן על מנת לשמור על בריאותם ועל תפקודם התקין. בדרך זו יהיה ניתן להבטיח שנמשיך לזכות בתועלות הרבות שמערכות אקולוגיות חשובות אלה מעניקות לנו – תועלות אקולוגיות, כלכליות, מדעיות ותרבותיות.

מרבית האירועים בעולם יתקיימו ב"אתרי רמסר" – אתרי מערכות אקולוגיות מימיות טבעיות שהכירו בחשיבותם הבינלאומית. בישראל רשות הטבע והגנים מציינת את היום העולמי וחוגגת אותו כבכל שנה
במגוון פעילויות בגנים לאומיים ובשמורות טבע אקווטיות נבחרות, ובראשן אתרי רמסר שלנו – שמורת החולה ושמורת עין אפק. למרבה הצער בינואר שתיהן נסגרו למבקרים בעקבות התפרצות שפעת העופות והאיום על עופות הבר בישראל. אנו מקוים כי הן ייפתחו לפני היום העולמי לשמירה על בתי גידול מימיים.
החלטה על כך תתקבל לפי רמת הסיכון לעופות הבר בשמורה מכניסת מבקרים.
שפעת העופות היא מחלה זואונוטית – מחלה שיכולה לעבור מבעלי חיים לאדם. היא תוקפת בעיקר עופות, אך עלולה להדביק גם בעלי חיים אחרים, למשל חתולים או שועלים, ולעיתים נדירות מאוד גם בני אדם. יש כמה זנים של שפעת העופות וחלקם גורמים מחלה קשה וקטלנית בעופות. בעקבות התפרצות המחלה במשקי עופות בישראל הושמדו כמיליון תרנגולות, הודים וברווזים ונגרם נזק כבד לענף הלול. גם בחיות הבר הייתה פגיעה קשה, ויותר מ-000,6 עגורים מתו באגמון החולה ובאזורים אחרים.

 

>דף הבית >חדש באתר>מה עוד באתר>חגים וימים בינלאומיים לציון בהוראה> היום העולמי לשמירה על בתי גידול מימיים 2022

מסמך מפגשים מקוונים במסגרת השתלמות פדגוגיה ביולוגית נפוץ

מפגשים מקוונים במסגרת השתלמות פדגוגיה ביולוגית

שלום לכולם, 

מצורף קובץ ובו רשימת ההרצאות המקוונות, במסגרת השתלמות פדגוגיה ביולוגית. 

כמו כן, ניתן למצוא גם את ההרצאות המוקלטות של המפגשים שכבר היו. 

 

בברכה, 

צוות מרכז המרים

מסמך מצגת עיקרי הדברים במפגש המורים עם מפמ"ר ביולוגיה, 4.8.2020: נפוץ

המצגת כוללת את עיקרי הדברים שעלו במפג"ש עם מפמ"ר ביולוגיה, ד"ר אירית שדה, לקראת שנת הלימודים תשפ"א. המצגת כוללת התייחסות לאתר המפמ"ר החדש ולפיתוח מקצועי. 

מסמך פרופ' דן יקיר - קורות חיים (2019) נפוץ

פרופ' דן יקיר - קורות חיים (2019)

פרופ' דן יקיר, זוכה פרס ישראל 2019

מסמך שינויי אקלים - יחידת הוראה המעודדת אוריינות מדעית במקצוע הביולוגיה

חומרי הוראה בנושא שינויי אקלים והקניית אוריינות מדעית נלווית